Kundtjänst 08-51 000 050 Mån – Tor 08:00 – 17:00 Fre 08:00 – 16:00
Beräkna ditt lån!
kr

0 kr/månad

Ekonomiblogg

« Tillbaka

Stora träningsguiden är här- 20 gratis träningsaktiviteter!

Lån

Nu befinner vi oss några månader in på det nya året och de flesta av oss hade kanske planerat att börja träna eller träna mer än vad vi gjort tidigare. För att du ska kunna uppnå dina träningsmål, har vi satt ihop en inspirerande och omfattande träningsguide. Vi visar hur du lätt och enkelt kan ta din träning till nästa nivå och förutom att många av våra tips är både gratis och kreativa, är de garanterat effektiva.


20 gratis träningsaktiviteter du kan göra redan idag

Många av våra träningstips är helt gratis så du behöver inte ett dyrt gym-medlemskap eller massor med utrustning för att kunna träna. Vi visar exempel på olika aktiviteter och övningar samt ger dig råd hur du ska tänka kring kosten. Vi skriver om strategier du kan använda dig av när träningsmotivationen tryter. Att ha rätt mindset är en viktig faktor för att du ska lyckas med din träning. Att man lätt tappar motivationen redan efter några månader är ett välkänt faktum, hur motiverad man än är till en början.

Vi i Sverige har en fantastisk möjlighet att träna ute i naturen året runt och även våra städer erbjuder mycket goda möjligheter till allsidig träning, oavsett årstid. Många städer har dessutom utegym och det brukar finns gott om parker och olika grönområden. Oavsett var du bor i landet, kan du träna enligt vår guide. Låt dig inspireras av våra 20 tips, så kommer du snart att vara i ditt livs bästa form!

1. Cykla
Det finns gratis lånecyklar på flera ställen i många städer. Ofta kan man också hyra cyklar för en billig peng. Cykling ger dig ett bra sätt att se staden samtidigt som du får bra motion. Har du ingen cykel, så kolla med polisen där du bor. Ibland har polisen utförsäljning av stöldgods och säljer cyklar mycket billigt- så passa på att fynda!

2. Utegym
På utegymmen kan du träna gratis, när du vill- året om. Gymmen är tillgängliga för vem som helst. Om det saknas utegym där du bor- kontakta kommunen.

3. Bollplaner
I många städer finns det bollplaner där du kan träna fotboll på både gräs och grus. Bara i Stockholm finns drygt 90 bollplaner och på vintern spolas många banor och du kan istället åka skridskor där.

4. Skridskor
På vintern kan man passa på att åka skridskor på någon uppspolad is i stan eller någon sjö. Se dock alltid till att ta med dig isdubbar om du åker på en sjö och åk aldrig ensam.

5. Parker
Det finns gott om lättillgängliga parker i våra städer och det är lätt att ge sig ut när som helst det passar dig bäst.

6. Gratis utepass
Det finns flera företag som erbjuder gratis utepass, som är till för vem som helst. Kolla upp hur det ser ut i just din stad.

7. Träna online
På till exempel Youtube eller Netflix, kan du hitta mängder med bra, gratis träningspass; både med och utan instruktörer. Det finns pass som passar alla; alltifrån yoga till styrketräning.

8. Jogga
Att jogga är mycket effektivt och du kan göra det nästan var som helst; både i stan eller i naturen. Det viktiga är att investera i ett par bra skor.

9. Hoppa rep
Näst intill gratis och mycket effektivt sätt att snabbt förbättra din kondition. Det krävs inte många minuters träning per dag för att du snabbt kan förbättra din kondition.

10. Trappor utomhus
Spring i trappor och passa samtidigt på att stanna till och gör diverse övningar i dem. Gratis och samtidigt mycket krävande träning.

11. Simma
i badhus och ute i sjöar. Väljer du att simma utomhus, är det gratis och ger samtidigt en fantastisk möjlighet att upptäcka naturen på bästa sätt.

12. Geocaching
En kul aktivitet att göra tillsammans, oavsett ålder, och samtidigt få motion på köpet.

13. Gå/ cykla
Gå/ Cykla istället för att ta bilen. Ett bra sätt att få in vardagsmotion på ett smidigt sätt, samtidigt som du sparar pengar.

Läs också: 15 spartips för januari 2018 - årets tuffaste månad!
Läs också: Studielån - Vad är ett studielån och hur kan du få det?

14. Kajak/ kanot
Passa på att förena nytta med nöje och se din stad från vattnet.

15. Promenader
Gå ut och gå i raskt tempo. Om du vill variera dig, så lägg till vikter, gå i olika tempo och intervaller. En mycket bra träningsform oavsett ålder.

16. Hugga ved
Hugga ved är mycket ansträngande men bra för kropp och själ.

17. Städa
Det kanske låter överdrivet men att städa bränner faktiskt kalorier. Sätt på musik så blir det roligare!

18. Träna med vänner
Gå ihop och träna med dina vänner. Samla ihop ett gäng och turas om att leda olika träningspass.

19. Öppet hus på gym
Många gym har så kallat öppet hus ibland och då kan du passa på att testa olika träningsformer gratis.

20. Appar
Det finns en mängd bra träningsappar som tar din träning till en ny nivå. Det blir både roligare och tydligare att följa de framsteg som du gör i din träning samtidigt som du lättare behåller motivationen.


Vilka övningar kan du göra hemma?

Det är inte alls nödvändigt att ha ett dyrt gym-medlemskap, som du kanske ändå inte utnyttjar till fullo. Det finns flera övningar som du enkelt kan göra hemma. Tänk på att variera dig och träna olika muskelgrupper olika dagar. Här är 12 övningar som du kan göra helt utan redskap och som tränar hela din kropp. Vill du vara säker på att du gör övningarna rätt, kan du kolla på Youtube och få en demonstration, så att du vet att du gör rätt.

  • Situps
  • Plankan (olika varianter)
  • Armhävningar
  • Dips
  • Utfall
  • Benlyft
  • Knäböj
  • Ryggresningar
  • Höftlyft
  • Utfall
  • Fällkniv
  • Mountain Climbers

  • 15 Träningsredskap att använda hemma

    Vill du variera din träning, är ett bra och billigt sätt att köpa olika träningsredskap. Det finns en mängd billiga och effektiva träningsredskap, som inte tar upp en massa plats, och är lätta att använda,såsom:

  • Hopprep
  • Yogamatta
  • Hantlar
  • Gummiband
  • Medicinboll
  • Pilatesboll
  • Balansboll
  • Vikter
  • Foam roll
  • Kettlebells
  • Gummiband
  • Balansboll
  • Stegräknare
  • Viktväst
  • Flatband

  • Hur behåller man träningsmotivationen?

    För många är det inte svårt att komma igång och träna, utan utmaningen ligger i att fortsätta med sin träning. Det är lätt att vara entusiastisk och känna motivation alldeles i början när träningen snabbt ger resultat. Men forskning visar, att redan efter några månader, börjar motivationen snabbt att avta av olika anledningar. Kanske har man nått en träningsplatå, kanske börjar kroppen att börja kännas sliten, eller så har man helt enkelt tröttnat av andra skäl. Så hur gör du då för att fortsätta med din träning?

    För att behålla motivationen är det bra att du först och främst är medveten om att det går upp och ner när det gäller träningslusten, att det är naturligt. För att hjälpa dig ytterligare, tipsar vi även om följande tips:

  • Målbild
  • Skaffa dig en målbild. En målbild kan snabbt och tydligt inspirera dig, och mer målinriktat jobba mot ditt träningsmål. bra att ta fram och titta på de dagar träningen känns extra tung.

  • Delmål
  • Sätt upp delmål. Genom att bryta upp ett stort mål i mindre steg; delmål, så ser du snabbare resultat av träningen och kan lättare fortsätta hålla dig motiverad. När du sätter upp mindre delmål är det mindre risk att tröttna och se dina framsteg kontinuerligt under resans gång.

  • Långsiktighet
  • Tänk långsiktigt. Sätt upp ett långsiktigt men realistiskt mål. Om du aldrig har tränat tidigare, är det kanske inte rimligt att gå från noll till att träna flera gånger i veckan. Om du istället sätter som mål att till exempel träna två gånger i veckan, känner du dig bra, när du lyckas med detta.

  • Träningskompis
  • Börja träna tillsammans med en vän. Då är det svårare att ställa in och när motivationen tryter kan man peppa varandra.

  • Regelbundenhet
  • Många går ut väldigt hårt i början men då är det lätt att tappa orken liksom att skaderisken ökar. Bättre att ha kontinuitet och färre pass än maxa i början.Tar man inte tid för återhämtning, straffar det sig snabbt i form av skador när kroppen inte hinner återhämta sig.

  • Planering
  • Boka och planera in din träning i kalendern, precis som du planerar in andra saker i ditt liv.

  • Vätska
  • Drick ordentligt. Lika viktigt som det är att äta rätt, lika viktigt är det att ge kroppen tillräckligt med vätska.

  • Sömnen
  • Slarva inte med sömnen. Sömnen är mycket viktig så kroppen får tid att återhämta sig.

  • Professionell hjälp
  • Skulle du känna att du inte kommer vidare i din träning eller saknar inspiration, så ta professionell hjälp. Träna med en PT några gånger, för att ta dig ur en eventuell svacka och få ny inspiration.

  • Variera träningen
  • Precis som med kosten, är det viktigt att du varierar dig och försöker att träna så allsidigt som möjligt, för att undvika skador och behålla din träningsmotivation.

    Hur ska du tänka kring kosten


    Hur ska du äta bäst för att maximera dina träningsresultat? Enligt vissa experter står kosten för hela 70- 80 % av träningsresultatet. Ett vanligt misstag många gör är att äta för lite, vilket påverkar ditt träningsresultat negativt. Ät allsidigt och uteslut inte en viss matgrupp, och ät ofta.Tänk även på kosten både före och efter ditt träningspass. Om du inte laddar på rätt sätt, får du inte ut maximalt av träningen. Och för att kroppen ska återhämta sig på bästa sätt efter träningen, måste du fylla på med näring efter passet. Mellanmål är också bra för energin och dina resultat.


    Vilka vinster får du med träningen?


    De flesta av oss lever ett hektiskt liv och det kan verka svårt att få tiden att räcka till att träna också. Vid sådana tillfällen är det motiverande om man tänker på alla positiva effekter som träningen ger oss. Att inte träna kan ge allvarliga konsekvenser för oss i framtiden,i form av olika sjukdomar. Oavsett ålder och oavsett när i livet man börjar träna, så kommer man snabbt bli piggare och starkare, när man väl börjar. Träningen ger oss inte bara energi, förbättrar vårt fokus och påverkar hela vårt mående; träning kan också förstärka vårt immunförsvar och minska riskerna för till exempel depressioner. Och det är inte så att du behöver bli en elitidrottare för att snabbt få positiva effekter av träningen- endast 20-30 minuter om dagen av träning är tillräckligt för att ge effekt. En halvtimmes promenad om dagen, räcker alltså långt. Det farliga är att vi spenderar så mycket tid stillasittande, vilket är mycket skadligt för kroppen. Att bara ställa sig upp och gå ett par minuter på arbetsplatsen är också bra och påverkar din hälsa positivt. Kort sagt; med små, enkla medel och den här guiden, kan du förbättra din hälsa snabbt, billigt och enkelt!






    E-post: info@myloan.se
    Telefon: 08-51 000 050




    Kontaktuppgifter

    Öppettider

    måndag - torsdag
    08.00 - 17.00
    fredag
    08.00 - 16.00

    Besöksadress
    Grev Turegatan 5
    114 46 Stockholm

    Postadress
    Insplanet AB
    Box 26 000
    SE-100 41 Stockholm

    Telefon
    08 - 51 000 050

    E-post
    info@myloan.se

    Fax
    08-51 000 001