Kundtjänst 08-51 000 050 Mån – Tor 08:00 – 17:00 Fre 08:00 – 16:00
Beräkna ditt lån här!
kr

0 kr/månad

SEB

SEB är en svensk bank och en av de mest välkända och väletablerade aktörerna inom bankväsendet i Norden. Bankens olika divisioner betjänar allt från finansiella institutioner och företag till privata kunder. I Sverige och Baltikum är det cirka 4 miljoner privatpersoner som använder sig av SEB:s tjänster. Utöver det betjänar man för närvarande ungefär 3 000 stora företag och 400 000 små och medelstora företag.

Den del av banken som vänder sig till privatpersoner ger tillgång till ett gediget utbud av finansiella tjänster och rådgivning via kontor, telefon och SEB internetbank. Man erbjuder en rad olika sparformer och möjligheter till lån som bolån och SEB privatlån. Banken har som uttalat mål att bygga och bevara långsiktiga relationer med sina kunder. Man vill erbjuda tjänster och produkter som ser till kundernas samlade behov.

Läs mer:

  • Vägen till SEBs etablering som en ledande universalbank
  • En bank med många olika typer av lån
  • Tre olika typer av betalkort
  • Teckna ett lån med fördelaktig ränta
  • En internetbank som ger kunderna god överblick
  • En kundtjänst som är öppen dygnet runt

  • Vägen till SEBs etablering som en ledande universalbank

    Grundbulten till dagens SEB lades redan 1856 när André Oscar Wallenberg grundade Stockholms Enskilda Bank. Banken var en av de första affärsbankerna i Sverige och huvudstadens första privata bank. Nio år senare, 1964, grundade Wallenberg ännu en bank tillsammans med Carl Fredrik Tietge, banken gick under namnet Skandinaviska Kreditaktiebolaget. 1972 gick de båda bankerna samman, anledning till detta var att de behövde stå bättre rustade i en allt hårdare internationell konkurrens. 1998 tog banken sitt nuvarande namn, SEB. I 2000-talets början fanns mer än hälften av bankens anställda utanför Sveriges gränser, man hade förvärvat tyska BfG Bank samt tre baltiska banker. Sedan 2010 har banken satsat på att stärka sin position som en ledande universalbank i Sverige samt i de baltiska staterna. Idag strävar man efter att möta kundernas behov i en allt mer digitaliserad värld.

    Ansträngningarna att möta den nya tekniken inleddes tidigt, SEB internetbank lanserades 1996. SEB var en föregångare inom området och man var en av världens första banker att lansera en komplett internetbank för privatpersoner. Idag arbetar över 15 000 personer inom bankens olika delar i Sverige och i utlandet. Bankens divisioner finns idag tillgängliga i en rad länder. I Sverige är SEB bank den ledande aktören på marknaden för företag och finansiella tjänster. I de nordiska grannländerna samt i Tyskland ligger fokus på företag. I Sverige, Estland, Lettland och Litauen är man en universalbank, det innebär att man erbjuder alla typer av banktjänster, något som blivit mindre vanligt inom bankväsendet. Man har även en närvaro i finansiella knutpunkter som New York, London och i Asien, där man erbjuder internationella finansiella institutioner tillgång till nordiska investeringar.


    En bank med många olika typer av lån

    SEB erbjuder en rad olika lån bland annat bolån och privatlån. I SEB:s utbud finns även något som man kallar för det "Enkla lånet", detta är ett slags privatlån som låter kunder låna från 20 000 kronor upp till 350 000 kronor beroende på kundens privatekonomi. Med SEB privatlån kan låntagaren låna till vad den vill utan säkerhet. Här på MyLoan kan vi erbjuda dig hjälp med att teckna ett privatlån hos SEB. Vår tjänst tar även reda på huruvida någon konkurrerande aktör erbjuder dig ett likvärdigt eller eventuellt bättre erbjudande. SEB bank erbjuder även en mängd olika alternativ för sparande. Bankens kunder kan välja att spara via ett vanligt sparkonto eller att spara i fonder via ett fondkonto. De kan även få hjälp med att pensionsspara eller att börja månadsspara till barnen.


    Tre olika typer av betalkort

    Hos SEB bank är det möjligt att skaffa tre olika typer av betalkort: Debit, Credit och Maestro. SEB Debit är ett Mastercard och kan användes i Sverige, utomlands och på internet. I SEB internetbank får kunderna snabbt överblick över alla köp och uttag som görs med kortet. Kortet som kallas Credit ger kunden upp till 60 dagars räntefri kredit. Det ger möjlighet att dela upp betalningar och erbjuder en extra försäkring på alla köp. Maestro-kortet kan användas i Sverige och utomlands, det är kostnadsfritt för alla som är 21 år eller yngre. Uttagsgränserna varierar beroende på vilket kort du väljer. Med ett Debit-kort kan du göra det största enskilda uttaget, 15 000 kronor. Den som har en Samsung och ett Mastercard kan ta del av tjänsten "Samsung Pay" och betala direkt genom att sätta mobilen mot kortläsaren.


    Teckna ett lån med fördelaktig ränta

    När du tar ett lån hos SEB bestäms räntan utifrån bankens bedömning av din ekonomiska situation. SEB Privatlån har ett intressant erbjudande som gör att du som är ansluten till vissa föreningar eller organisationer som har ett avtal med banken kan ansöka om ett medlemslån. Detta lån är i praktiken detsamma som det "Enkla lånet" men med mer fördelaktiga villkor. "Enkla lånet" har en ränta mellan 3,55 % och 10,85 %. När du ansöker om ett lån hos en aktör via oss på MyLoan får du även förslag från sammanlagt 22 banker och kreditgivare så att du i lugn och ro kan välja aktören med de lånevillkor som passar dig. De privatlån som vi kan erbjuda i samarbetet med banken ligger mellan 100 000 och 500 000 kronor.


    En internetbank som ger kunderna god överblick

    I SEB internetbank får du en överblick över dina konton, kort, tillgångar och privatlån. Denna är gratis, däremot tillkommer extra avgifter för vissa tjänster. Om du vill kunna betala räkningar via internetbanken måste du till exempel betala en årsavgift för själva betaltjänsten. Den som har ett mobilt BankID och är kund hos SEB kan komma igång med att använda internetbanken direkt. Det finns tre olika sätt att logga in. Det går att logga in med en personlig säkerhetsdosa, en så kallad Digipass, eller med BankID på kort med en tillhörande specifik kortläsare. Det är även möjligt att använda internetbanken utan att logga in med dosor via BankID appen som du laddar ner till din mobil. Appen finns i separata versioner för iPhone och Android. Den gör det enkelt att betala räkningar, du använder mobilkameran för att snabbt och smidigt läsa in OCR-numret, belopp och mottagare.


    En kundtjänst som är öppen dygnet runt

    SEBs kundtjänst kan kontaktas dygnet runt via telefon: 0771-365 365. Kunderna kan välja att skicka ett meddelande via SEB internetbank och även den som inte är kund kan bli uppringd genom att lämna sitt telefonnummer till bankens kundtjänst på SEBs hemsida. För generella frågor går det även att chatta med "Aida", bankens digitala kundtjänstmedarbetare. För kunder som behöver spärra sitt bankkort görs detta genom att ringa på 08-14 72 00, denna service har öppet dygnet runt veckans alla dagar. Vid frågor kring SEB privatlån är det i många falla så att även vi på MyLoan kan hjälpa dig. Vår kundtjänst står till ditt förfogande via telefonnummer 08-51 000 050. Vi nås mellan 08:00 och 17:00 under måndagar till torsdagar och på fredagar kan du kontakta oss mellan klockan 08:00 och 16:00.


    FAQ

    Grunden till SEB lades 1856 när André Oscar Wallenberg grundade Stockholms Enskilda Bank. 1964 grundade Wallenberg ännu en bank, Skandinaviska Kreditaktiebolaget, tillsammans med Carl Fredrik Tietge. 1972 gick dessa båda bankerna samman och bildade S-E-Banken som så småningom blev dagens SEB.
    SEB ägs till en femtedel (20 %) av Investor.
    SEB:s huvudkontor ligger på Kungsträdgårdsgatan i Stockholm. Banken har en rad kontor som du som är privatperson kan besöka runt om i landet. På bankens hemsida kan du enkelt hitta adressen till ditt närmsta SEB-kontor. Där finns även information om kontorens öppettider.
    SEB:s kundtjänst kan nås dygnet runt via telefon på 0771-365 365. Man har även en meddelandeservice, en chatt och en uppringningsfunktion som nås via SEB:s hemsida. Bankens kontor runt om i landet har varierande öppettider, dessa hittar du enkelt på bankens hemsida.
    Internetbanken på SEB:s säkerhet är beroende av att såväl du som kund som banken ansvarar för att personlig information inte felanvänds. Tänk på att skydda datorer, telefoner och surfplattor. Du bör även tänka på att använda dina personliga uppgifter på ett säkert sätt.
    SEB:s kunder har en rad olika sparformer att välja mellan. De kan välja att spara via ett sparkonto eller att spara i fonder via ett fondkonto. De kan även få hjälp med sitt pensionssparande eller att börja månadsspara till barnen.
    SEB erbjuder olika typer av lån. Du kan välja att ta ett privatlån eller ett bolån. Man har även en typ av lån som har fått namnet "Enkla lånet", ett slags privatlån som låter kunder låna mellan 20 000 kronor och 350 000 kronor. Banken erbjuder också ett förmånligt medlemslån.
    Vid ett lån hos SEB bestäms räntan utifrån bankens bedömning av låntagarens ekonomiska situation. SEB:s bolåneräntor är individuella. De beräknad utifrån en rad faktorer som marknadsläget, hur mycket du ska låna, eventuella andra lån hos banken samt din ekonomiska situation.
    SEB har en BankID-app som du laddar ner till din mobil. Appen finns i speciellt anpassade versioner för iPhone och Android. Den gör det smidigt att betala räkningar och låter dig använda mobilkameran för att snabbt läsa in OCR-nummer, belopp och mottagare.
    SEB:s kundtjänst kan kontaktas dygnet runt via telefon: 0771-365 365. Via bankens hemsida går det även att skicka ett meddelande. Du är hjärtligt välkommen att kontakta oss på MyLoan med eventuella frågor kring SEB privatlån. Du når oss på vardagar mellan 08.00 och 17:00 via telefonnummer 08-51 000 050.




    Kontaktuppgifter

    Öppettider

    måndag - torsdag
    08.00 - 17.00
    fredag
    08.00 - 16.00

    Besöksadress
    Grev Turegatan 5
    114 46 Stockholm

    Postadress
    Insplanet AB
    Box 26 000
    SE-100 41 Stockholm

    Telefon
    08 - 51 000 050

    E-post
    info@myloan.se

    Fax
    08-51 000 001